Ak chcete mať čo najvyššiu návštevnosť z vyhľadávačov, SEO by ste rozhodne nemali zanedbať. Dnes vám prinášam krátky a prehľadný návod „Ako na SEO“, ktorý môžete začať ihneď využívať.
Čo to SEO vlastne je?
Je to skratka z anglického „Search engine optimization“. Do slovenčiny to môžeme preložiť ako „Optimalizácia pre vyhľadávače“. SEO môžeme vysvetliť ako súbor úkonov, ktoré je potrebné robiť na stránke a mimo nej, ak chceme, aby sa dala nájsť pomocou vyhľadávačov. Medzi najznámejšie patrí Google, ktorý je u nás najpoužívanejší. Okrem neho existujú aj Seznam (veľmi populárny v Čechách) a Bing či Yahoo – u nás sú ale veľmi málo používané.
SEO môžeme rozdeliť na dve hlavné časti
On-page SEO a Off-page SEO. Dnes sa budeme venovať iba prvej časti – On-page. Tú viete ovplyvniť priamo na vašej stránke.
Off-page je hlavne o zbieraní spätných odkazov na vaše stránke, čo by malo prebiehať prirodzene – máte napríklad dobrý obsah, na ktorý odkazujú iné stránky. No častokrát sa získavaniu spätných odkazov dopomáha rôznymi spôsobmi.
Analýza kľúčových slov
Ešte predtým, ako sa vôbec začneme venovať jednotlivým bodom na stránke, musíme sa pozrieť na to, čo ľudia vyhľadávajú. Potrebujeme to vedieť kvôli tomu, aby sme vedeli, aké kľúčové slová na stránke použiť. Pomocou analýzy zistíme, ako ľudia hľadajú vaše produkty, alebo čo ich o danej téme zaujíma.
PRÍKLAD
Vezmime si slovo „statív“. Možno si myslíte, že toto slovo hľadá veľa ľudí. Možno máte pravdu. No oveľa pravdepodobnejšie je, že ľudia hľadajú frázy statív na mobil, statív na foťák, fotoaparát či zrkadlovka. Často sa stáva, že sa vyhľadáva aj priamo výrobca – „statív manfrotto„. Prípadne si môžu zisťovať „ako si vybrať statív„.
Na zistenie najzadávanejších slov a fráz, spolu s počtom ich mesačných vyhľadávaní, nám poslúžia nástroje ako Google Keywordplanner alebo Keywordtool.io.
Ako na SEO – jednoduchý návod na on-page SEO
Ideme na to. Ako prvé sa pozrieme na texty na webe. Základný bod, ktorý by sme mali dodržiavať, je mať na stránke či v článku nejakú štruktúru. Text by sme mali kvôli lepšej čitateľnosti rozdeľovať do odstavcov. A každému odstavcu prideliť nadpis.
Tieto nadpisy ešte viac pomáhajú dobrej čitateľnosti článku. Nadpisy sa označujú značkou H1 – H6. Zároveň platí pravidlo, že nadpis H1 by mal byť na stránke len jeden.
Takto je to nesprávne:
<H1>Toto je hlavný nadpis na stránke</H1>
<H2> Toto je podnadpis</H2>
<H3> Toto je menší podnadpis</H3>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H2> Toto je druhý podnadpis</H2>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H1>Toto je ďalší hlavný nadpis na stránke</H1>
Správne to môže vyzerať takto:
<H1>Toto je hlavný nadpis na stránke</H1>
<H2> Toto je podnadpis</H2>
<H3> Toto je menší podnadpis</H3>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H2> Toto je druhý podnadpis</H2>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
<H3> Toto je ďalší menší podnadpis</H3>
Interné (vnútorné) prelinkovanie
V texte sa nachádzajú aj odkazy na iné stránky vášho webu – vraví sa tomu vnútorné prelinkovanie. Na tento bod stále veľa ľudí zabúda a pritom im môže veľmi pomôcť. Odkaz môže byť napísaný priamo na stránke, alebo môže viesť z tzv. anchor textu. To je text, na ktorý viete kliknúť a dostanete sa napríklad na iný súvisiaci článok.
Pár príkladov, ako by anchor texty nemali byť použité:
Ako si vybrať statív sa dočítate TU.
Prečítajte si článok o tom, ako si vybrať statív.
Ako si vybrať statív.
Na texty sa síce dá kliknúť, no neobsahujú žiadne kľúčové slovo, preto sú pre optimalizáciu takmer zbytočné. Správne napísaný anchor text by mal obsahovať kľúčové slovo či frázu – vyhľadávače tak ľahšie pochopia o čom je stránka, na ktorú ukazujú.
Príklad správneho použitia anchor textu:
Prečítajte si 7 bodov, ktoré vám prezradia ako si vybrať statív.
Prípadne to môže vyzerať aj takto:
Prečítajte si 7 bodov, ktoré vám prezradia ako si vybrať statív.
Ak máte na stránke nesprávne anchor texty a chceli by ste ich všetky prerábať, nerobte to. Vyhľadávačom je jasné, že nie všetky anchor texty budú ultra krásne a budú presne vystihovať stránku, na ktorú ukazujú. Ak budete mať všetky perfektné, môžu vás začať podozrievať z „preoptimalizácie“, čo vám určite nepomôže. Preto zopár odkazov z textu „TU“ nie je na škodu.
Obrázky na webe
Dávate do článkov obrázky? A ako ich máte nazvané? Je to „DSC-6374.jpg“ alebo „stativ-manfrotto-xyz.jpg“?
Tento bod vašu stránku možno nedostane na popredné miesta vo vyhľadávaní, ale môže vám pomôcť, ak ľudia hľadajú obrázky. Návštevnosť z vyhľadávania obrázkov môže byť celkom vysoká. Dokonca aj Google pridá do Analytics štatistiku o návštevnosti cez vyhľadávanie obrázkov.
Preto treba dať obrázkom názov, ktorý ich bude vystihovať. A nezabudnite vyplniť aj Alt popis obrázkov.
Poďme sa teraz pozrieť na to, ako vyzerá stránka vo vyhľadávaní
Titulok stránky
<meta title>
Jeho dĺžka by mala byť okolo 60-80 znakov. Mal by obsahovať kľúčové slovo a byť dostatočne pútavý, aby naň ľudia chceli kliknúť. Ak sa zmestí, ideálne je, ak obsahuje aj názov domény či značku.
Pekný titulok:
7 tipov, ako si vybrať statív – fotolevice.sk
Nepekný titulok:
Výber statívu
URL adresa stránky
Mala by byť čo najvýstižnejšia, aby ľudia už pri pohľade na ňu videli, o čom asi bude stránka. Mala by byť krátka a bez zbytočných znakov.
Pekná adresa:
/ako-vybrat-stativ
Nepekná adresa:
/gjndkdnfbdfmbnevfev.html
/clanky/2018/07/29/kategoria/navody/clanok/3232/ako-si-vybrat-stativ
/stativ – príliš krátka adresa. Ale v niektorých prípadoch je to vhodné, napr.: /kontakt
Popis stránky
<meta description>
Mal by obsahovať kľúčové slová a výzvu k akcii či „predajný argument“ – prečo by som si zo všetkých 10 výsledkov vyhľadávaní + reklamy mal kliknúť práve na vašu stránku. Ideálna dĺžka bola 150-180 znakov, no od Januára 2018 Google povoľuje až do dĺžky približne 320 znakov.
Nepekné popisy:
Návod, ako si vybrať statív – veľmi krátky a nevyužíva celý svoj potenciál
Pozrite si tipy na výber statívu, ktoré sme pre vás pripravili v spolupráci s naším kamarátom fotografom z Martina, ktorý fotí už veľa rokov, tak nám dal pár rád, ako si vyberal statív, ktorý si kúpil a používa ho už veľa rokov a stále mu dobre slúži – zbytočne „omáčkový“ popis.
Pekný popis:
Prečítajte si 7 tipov, po ktorých hneď budete vedieť ako si vybrať statív. Článok vznikol v spolupráci s krajinárskym fotografom s vyše 30 ročnými skúsenosťami.
Ak máte splnené tieto základy, máte veľkú pravdepodobnosť, že vyhľadávače rozoznajú, o čom vaša stránka je – a zároveň môžu začať vašu stránku zobrazovať ostatným vďaka kľúčovým slovám, na ktoré ste stránku optimalizovali.
Toto vám však stále ešte nezaručí prvé pozície. Na to bude treba ešte popracovať na linkbildingu. V minulom článku som písal o tom, ako zbierať spätné odkazy. S článkom – https://www.fotolevice.sk/ako-si-vybrat-stativ/ – som spravil iba úkony popísané v tom článku. Schválne, skúste si dať frázu „ako si vybrať statív“ do vyhľadávania. Na ktorej pozícii je článok zo stránky fotolevice.sk?
Potrebujete pomôcť s optimalizáciou webu? Zavolajte mi: 0902 391 476 alebo napíšte na matej@gellen.sk