Tipy na lepší web

Hotjar – zopár funkcii s veľkým osohom

Vždy som túžil vidieť, čo návštevníci na stránke robia. Teraz už tú možnosť mám. Dopomáha mi k tomu jednoduchá služba – HotJar. Má iba pár funkcii, no ak ju budete používať častejšie, môže vám pomôcť urobiť s vaším webom zázraky. 

Heatmaps

heatmaps hotjar

Alebo v preklade tepelné mapy. A čo teda robia? Zobrazujú, koľko a na aké miesta na webe vaši návštevníci klikali. Príklad takejto mapy vidíte na obrázku. Fľaky na predstavujú miesta, kde návštevníci klikali. Ak prídete myšou na niektorý z fľakov, zobrazí sa vám presný počet klikov na toto miesto.

Ak sú kliknutia na stránke veľmi roztrúsené, môže to znamenať, že návštevníci:

  • len tak klikajú hocikde, napríklad popri čítaní
  • klikajú na miesta, ktorá sa pre nich javia ako „klikateľné“

Návštevníci klikajú hocikde, napríklad popri čítaní

Osobne toto robím skoro stále. Akonáhle čítam nejaký článok, klikám len tak zo zvyku. Prípadne si vyznačím miesto v článku, kde som skončil, keď potrebujem odbehnúť. Sledovaním mojich známych, kamarátov, klientov, atď. som zistil, že nie som jediný. Tento fakt heatmapu skresľuje a treba s ním rátať.

Návštevníci klikajú na miesta, ktoré sa pre nich javia klikateľné

Nemusia to byť prvky na webe, ktoré si priamo vizuálne „pýtajú“ kliknutie (napríklad podčiarknutý text). Môžu to byť miesta na stránke, ktoré máte popísané bodovo a zákazníci si o nich chcú prečítať viac. Tak na ne kliknú. Dôležité je rozmyslieť si, či daný obsah stojí za to, aby zo stránky odišiel. Na obrázku vidno, že jedno z miest, kam sa kliká, je „gulička“ – zmiernime bolesti… Chalani z Pohybovej školy (už majú iný web) pri rozhovore so záujemcami o kurz zistili, že toto je bod, pre ktorý sa na kurz prihlásili. Preto by som v tomto prípade určite uvažoval o rozpísaní spomínaného bodu.

príklad heat mapy

 Recordings

Alebo nahrávanie vašej stránky. Tu už presne vidíte, ako sa vaši návštevníci na stránke správali. Ako po nich chodili myšou (často to značí, kam sa pozerajú), kam klikali (vidíte to aj na heatmape, ale tu môžete vyčítať, či klikali len tak, alebo nevedeli, kam klikať), ako scrollovali (posúvali stránku hore a dole).

natacanie-video

Všetko si viete pozrieť reálnou alebo až štvornásobnou rýchlosťou. Ak ste si video zrýchlili, nezabudnite na to. Mohlo by vás to pri vyhodnocovaní nahrávok zmiasť. Rovnako si viete pozrieť, z akého zariadenia návštevník prišiel, aký používa operačný systém, z akého je štátu,… Videá si môžete pre lepšiu prehľadnosť oštítkovať. Samozrejmosťou je filtrovanie.

Lieviky a formuláre

Každá stránka by mala mať svoj cieľ. Niekedy sa k nemu návštevník dostane jednoducho – otvorí stránku a vykoná požadovanú akciu. Niekedy to je komplikovanejšie a musí sa dostať cez pár stránok vášho webu. Typický príklad je nákupný proces v eshope.

Ako návštevníci prechádzajú jednotlivými krokmi, si môžete pozrieť na videách. A koľko návštevníkov vypadne v ktorom kroku, si pozriete v časti Funnels. Môže to vyzerať takto:

lievik

Pri jednotlivých krokoch sa potom môžete zamyslieť, prečo asi návštevník odišiel. Následne viete skúšať rôzne spôsoby, ako ho na webe udržať, ako mu zjednodušiť nákup, … Rátajte však s tým, že do cieľa sa nikdy nedostane 100% návštevníkov, ktorí absolvovali na prvý krok.

Ak sa na vašich stránkach nachádzajú formuláre, je dobré vidieť, ktoré polia sa vypĺňajú. Viete si to odsledovať v časti Forms. formulár

Na tomto príklade vidno, že formulár si otvorilo len 1,4% návštevníkov. Môže to signalizovať problémy, ako napr.:

  • na váš web chodia nesprávni ľudia
  • nepresvedčili ste ich, aby dotazník vyplnili
  • dotazník je nezrozumiteľný/príliš dlhý a namiesto vyplnenia radšej odídu- v lepšom prípade vám zavolajú
  • nevedia sa dostať na dotazník

Samozrejme, problémov môže byť viac. V prípade, že váš dotazník už vypĺňajú, budete vidieť, ako dlho dané pole vypĺňali, ktoré polia sa vypĺňali viac, koľko ľudí do daného poľa kliklo. A samozrejme, aj počet ľudí, ktorí dotazník odoslali.

Prečo to sledovať? Pretože si viete formulár prispôsobiť. Ak označíte údaj telefónne číslo ako povinné pole a ľudia ho nechcú vypĺňať, tu sa to prejaví. Ak ho zmeníte, výsledok budete znova uvidíte. Na základe týchto pozorovaní si viete dotazník dotiahnuť takmer k dokonalosti a dosiahnuť pekný pomer medzi vyplnenými dotazníkmi a nevyplnenými.

Feedback

Okrem analytiky môžete získať aj spätnú väzbu od zákazníka. Tieto funkcie hotjaru si vysvetlíme nabudúce.

Ako nainštalovať HotJar do vašej stránky?

 

Po registrácii na stránke HotJar dostanete kód, ktorý treba vložiť do stránky.

inštalácia hotjar

Ak ste si robili stránku sami, navštívte nápovedu, kde sú návody na vloženie niektorých systémov na tvorbu stránky. Ak vám stránku alebo eshop robila firma na mieru, obráťte sa na nich s touto požiadavkou. V prípade, že máte na stránke vložený Google Tag Manager kliknite na tento text a postupujte podľa pokynov.

Nechcete strácať čas sledovaním videí a navrhovaním úprav na stránke. Rád vám s tým pomôžem. Stačí ak mi zavoláte.

Hotjar – zopár funkcii s veľkým osohom
Páčil sa vám článok?