Začíname s eshopom

Klasifikačná analýza kľúčových slov – vyhodené peniaze?

Pri tvorbe webu by sa malo vychádzať z dát, ktoré vieme rôznymi spôsobmi získať. Jedným z nich je spraviť klasifikačnú analýzu kľúčových slov. No málo kto má záujem o túto analýzu. Vraj tie peniaze môžu investovať inde. Tak si na konkrétnom príklade povieme načo je tá analýza dobrá.  

14:00. Nádherné ticho. Nikde ani nohy. Na nádhernej modrej oblohe bez jediného obláčika jasne žiari slnko a jeho lúče sa roztekajú po kvitnúcej lúke, ktorú jemne šteklí teplý letný vánok. A ja sedím pri počítači a dačo ťukám do tabuľky namiesto toho, aby som si užil voľný deň ďaleko od všetkého.

Ťukám podklady na nový eshop. A do tabuľky konkrétne klasifikačnú analýzu kľučových slov. Prečo? Pretože sa z nej dozvedám zaujímavé veci.

Čo to tá analýza s dlhým názvom vôbec je?

Poviem to takto: zoznam všetkého, čo ľudia vyhľadávajú na internete a súvisí to s mojím podnikaním. Teda nie len to, čo si myslím, že ľudia hľadajú. Ale to, čo reálne hľadajú. Plus je to pekne učesané, by sa s tým dalo ďalej pracovať.

Na čo mi je takáto analýza?

Predstavte si, že predávate záhadnú techniku. A jedna z vecí, ktoré predávate, je vyžínačka. Teda aspoň vy to pod týmto názvom poznáte. Rozhodnete sa kategóriu produktov nazvať „vyžínačky“. Už ste niečo počuli o SEO tak si spravíte „optimalizáciu“ na slovo vyžínačka. Každý produkt bude začínať slovom „vyžínačka“ a nad zoznam produktov napíšete krátky text o vyžínačkách. Problém ale je, že veľa ľudí tento nástroj pozná pod slovom krovinorez. Alebo je to pre nich strunová kosačka. Alebo len kosačka.

A teraz prichádza na scénu klasifikačná analýza kľúčových slov. Keby ju máte spravenú už predtým, tak by ste vedeli, že:

  • vyžínačku hľadá tak málo ľudí mesačne, že sa vám neoplatí na to slovo optimalizovať web (toto je prudko vymyslené pre ukážkové účeli tohto článku)
  • slovo vyžínačka používa tak málo ľudí, že aj keď prídu na váš web a budú hľadať krovinorez – nenájdu ho, pretože kategória nie je správne pomenovaná – oni slovo vyžínačka nepoznajú
  • aj keď už viete, že hľadajú aj krovinorez, možno neviete, že hľadajú aj rôzne slovné spojenia, ako napr. benzínový krovinorez

Teraz vám už je asi jasné, že analýza slúži na správne pomenovanie kategórii, produktov, stránok,…. Ale to nie je všetko. Najskôr si ale povieme:

Čo sa dozviem z klasifikačnej analýzy kľúčových slov?

  • Pod akými slovami ľudia hľadajú moje produkty alebo služby, prípadne podobné frázy
  • V akých frázach ich používajú (napr. benzínový krovinorez husquarna)
  • Aký je objem týchto vyhľadávaní mesačne
  • Aká veľká je konkurencia vo vyhľadávaní pri daných slovách

A ešte raz zopakujeme načo nám to je dobré

Jednu vec sme si už povedali. Aby som vedel, ako nazvať kategórie v eshope. Okrem toho môžem zvoliť efektívnejšie názvy produktov. Viem na aké slová optimalizovať danú kategóriu. Prípadne viem, aké iné kategórie vytvoriť – napríklad spomínané benzínové krovinorezy. Alebo mi stačí pridať možnosť „elektrické“ a „benzínové“ do filtrovania v kategórii Vyžínačky. Či krovinorezy? 🙂 Či mám toto dať do kategórie alebo do filtrovania sa rozhodnem na základe počtu vyhľadávaní daných fráz. Tiež sa môžem rozhodnúť, na ktoré slová  frázy budem eshop optimalizovať – aby som sa nesnažil natlačiť tam, kde je obrovská konkurencia.

Keď to zhrniem, klasifikačná analýza kľúčových slov vám pomôže vytvoriť komplet celú štruktúru vášho webu. A okrem toho dostanete nekonečne veľa tipov na vytváranie obsahu na vašom blogu.

Ukážka z praxe

Jeden z pripravovaných eshopov, ktoré budem robiť, mal byť zameraný čisto na predaj obojkov, postrojom a vôdzok pre psov.

Pred analýzou som vedel, že ľudia asi hľadajú:

  • vôdzky ale aj vodítka
  • obojky ale aj koženné obojky
  • vodítko ale aj flexi vodítko
  • postroj aj popruhy pre psov

Všetky slová, ktoré mi napadli, som naťukal do nástrojov určených k tejto analýze. Ale o nich a aj o tom, ako spraviť analýzu kľúčových slov, si povieme neskôr. Po uprataní dát som zistil, že ľudia hľadajú aj:

  • vodítka pre psov – ale aj vodítka pre malé psíky
  • obojky ale aj vybíjaný obojok pre staforda, alebo červený obojok pre yorkšíra či retiazka pre ovčiaka
  • flexi vodítko ale aj samonavíjacie vodítko
  • obojok ale aj obojok proti štekaniu, elektrický obojok či elektronický obojok

Hneď som získal tipy, aké slová použiť v popise kategórii alebo samotných produktov. A tiež som sa mohol pohrať s vytváraním rôznych kategórii alebo filtrovaní produktov. Získal som aj veľa nápadov na články na blog. Pretože ľudí zaujíma napríklad aj to, ako správne vybrať obojok pre psa, ako vybrať postroj pre psa, prípadne ako vybrať kliešťa zo psa. Niekto chcel vedieť ako odnaučiť psa štekať, niekto zasa na povel štekať. Niekto má problém s tým, že mu pes z domu uteká, niekto s vyskakovaním psa po návštevách, iný nevie čo robiť, pretože jeho pes strašne málo žerie.

Dúfam, že teraz sa už na klasifikačnú analýzu kľúčových slov nebudete pozerať ako na vyhodené peniaze, ale ako na rozumnú investícii do informácii, ktoré vám vedia zarobiť peniaze privedením správnych zákazníkov na správnu stránku.

Ak máte záujem o klasifikačnú analýzu kľúčových slov, budem rád ak ma kontaktujete.

Klasifikačná analýza kľúčových slov – vyhodené peniaze?
Páčil sa vám článok?