Či návštevníka zaujmete alebo nie, rozhodne pár sekúnd po príchode na stránku. Aby ste si návštevníka udržali na stránke, je potrebné mu poskytnúť nielen vhodné informácie. Musia byť aj vhodne formátované. Na začiatok si treba uvedomiť, že návštevníci web nečítajú, ale len „skenujú“. To znamená, že celý text vidia možno takto:
Keď pôjdete písať články, viete túto informáciu využiť vo svoj prospech. A to tak, že návštevníka zaujmete a spríjemníte mu čítanie hneď od začiatku.
Ako zaujať zákazníkovu pozornosť
Existuje niekoľko častí webu, kam návštevníkovi/zákazníkovi „vbehnú“ oči:
- Nevyplnené polia formulárov
- Odrážkový zoznam
- Šípka, ukazujúca na nejaký prvok na webe
- Miesto, na ktoré padá pohľad osoby na fotke
- Zvýraznené písmo
- Nadpisy
Teraz sa na niektoré pozrieme bližšie.
Ako spríjemniť čítanie textu
Písmo
Okrem toho, že by malo byť ľahko čitateľné a jednotné v celom webe, musí byť aj dostatočne veľké. Veľkosť 10 je málo, no 32 tiež nebude ideálne. Veľkosť by sa mohla pohybovať okolo 16. Farebné zladenie je tiež dôležité. Nespravte si zo stránky papagája.
Keďže návštevníci „skenujú“, je potrebné vyznačiť im záchytné body. Okrem toho, že návštevník vie, kam má skĺznuť pohľadom, jeho oči si trochu oddýchnu od dlhého textu. Na to dobre slúžia odrážky v texte, tučné písmo a odstavce.
Odstavce
Každý odstavec by sa mal zaoberať len jednou myšlienkou a mať vlastný nadpis. Ľudom sa nechce čítať celý článok, ale keď ho „zoskenujú“ a natrafia na zaujímavý odstavec, je väčšia pravdepodobnosť, že si ho prečítajú celý. Či je pre nich zaujímavý, zistia na základe jeho nadpisu. V tomto prípade neplatí, že čím dlhší, tým lepšie. Skráťte odstavce najviac, ako sa dá.
Hrubé písmo
– alebo tučné. Mali by ním byť zvýraznené dôležité časti textu. Nič však netreba preháňať. Ak by bola polovica odstavca vyznačená tučným, môže to viac uškodiť ako pomôcť. Výnimkou je iba perex (úvod pod nadpisom, zložený z 3-4 viet).
Odrážky
Okrem toho, že pritiahnu pozornosť, majú dobrú vlastnosť – ľahko sa čítajú. Zoznam položiek je predsa len ľahšie čitateľný ako zoznam v riadku.
Čo na stránke nepoužívať
- Podčiarknuté písmo – Ľudia sú zvyknutí, že podčiarknutý text znamená odkaz. Ak príde myšou na tento text a nedá sa naň kliknúť, môžete v ňom vyvolať pocit, že sú na vašej stránke chyby.
- Kurzíva (šikmé písmo) – ťažšie sa číta, preto nie je vhodné používať ju často. Vhodné použitie kurzívy je napríklad pri citáciách.
Pútavý nadpis
Píšem o ňom na konci, ale je treba s ním začať hneď na začiatku. Práve nadpis článku spôsobí, že si váš článok vôbec niekto otvorí. Musí vystihovať, o čom bude článok, a zároveň upútať pozornosť návštevníka. Odporúčam napísať si viac variant nadpisov a nakoniec vybrať ten najlepší.
Inšpiráciu na nadpisy si môžete zobrať z iných webov alebo článkov, ktoré oslovili vás samých. Dajte si pozor, aby nadpis súhlasil s obsahom, inak si zbytočne návštevníka nahneváte.
Ak máte väčší rozpočet, môžete skúsiť reklamu – či už na Google alebo na Facebooku. Do každej dajte iný nadpis, vyhodnoťte najúspešnejší a ten použite natrvalo v článku.
Perex
Keď potrebuje nadpis bližšie vysvetliť, napíšte aj perex. Dvoma-troma vetami rozviňte nadpis tak, aby sa návštevník vedel rozhodnúť, či je článok pre neho zaujímavý. Nenúťte ho rozhodnúť sa až po „preskenovaní“ webu.
Check list
Pripravil som pre vás check list, aby sa vám články ľahšie písali a vášmu návštevníkovi ľahšie čítali.
Ako BONUS som do neho umiestnil 6 bodov na vylepšenie článkov, ktoré sa tu nenachádzajú. Trochu s nimi zavŕtame aj do SEO.
Ak máte ďalšie tipy, budem rád, ak sa o ne s nami podelíte v komentároch.
[mailmunch-form id=“150002″]