Marketing

POP3 a IMAP – rozdiel – poštové protokoly „polopatisticky“

Častá otázka od klientov pri nastavovaní emailov – mám použiť POP3 či IMAP? Tak sa na to pozrime v skratke a „polopatisticky“.

Všetky vaše emaily sa nachádzajú na serveri vášho poskytovateľa emailov. Pravdepodobne bude súčasťou vášho hostingu. Ak ich chcete čítať, musíte sa k nim dostať buď cez webmail (napr. Roundcube, Horde) alebo pomocou inej aplikácie. Využiť môžete Outlook, Thunderbird, vstavanú aplikáciu na emaily vo Windows alebo alternatívu pre Apple. Pri ich nastavovaní si môžete vybrať ako sa bude so správami pracovať.

Pozrime sa na zjednodušené vysvetlenie:

  • POP3 – stiahne email do Vášho zariadenia a zo serveru ho odstráni. Takže so správou môžete pracovať iba na zariadení, kde si ho prvý krát otvorili.
  • IMAP – email aj po otvorení zostane na serveri. Môžete si ho teda prehliadať aj na hocijakom inom zariadení.

POZOR!

Ak použijete POP3 a prídete o počítač kde pracujete s emailmi, prídete aj o emaily. Pretože tie sa už na servery nenachádzajú. Aby sa tomu predišlo, niektoré programy na prácu s emailmi majú možnosť používať POP3 v špeciálnom nastavení, kedy emaily stiahnu k vám do zariadenia a zároveň ich (v závislosti od nastavenia možno len na nejakú dobu) nechajú na serveri. To zároveň umožňuje prácu s emailmi na rôznych zariadeniach.

Rozdiel medzi nimi je potom pre bežného používateľa v tom, že s POP3 môžete emaily čítať aj bez nutnosti byť pripojený na internet. Samozrejme ale len tie, ktoré emailový klient už stiahol do zariadenia.

Kedy použiť IMAP a kedy POP3?

POP3

  • Emaily si prezerám iba v kancelárii a inde nepotrebujem
  • Často odosielam a prijímam veľké prílohy a nechcem platiť za priestor navyše na servery
  • Nechcem sa spoliehať na cudzie servery, pravidelne si u seba robím zálohu emailov
  • Chcem čítať emaily offline

IMAP

  • Potrebujem mať prístup k emailom z viacerých počítačov
  • Nechcem mať emaily u seba v PC, radšej sa spoľahnem na server, veď za to im platím

Ak pracujete s elektronickou poštou cez webmail od vášho poskytovateľa (napr. Roundcube, Horde), tieto nastavenia vás nemusia trápiť. Emaily zostávajú vždy na serveri a pomocou prehliadača v telefóne či počítači si môžete otvoriť adresu webmailu a s emailmi pracovať. Avšak ak chcete pohodlnú prácu, odporúčam radšej použiť nejakú aplikáciu špecializovanú na prácu s emailmi.

V prípade ak potrebuje poradiť, alebo si založiť email na vlastnej doméne (napr. ako mám ja – matej@gellen.sk) – ozvite sa. Rád pomôžem.

POP3 a IMAP – rozdiel – poštové protokoly „polopatisticky“
Páčil sa vám článok?